Musikî: Ludovico Einaudi - Le Onde
Doğuranın ve doğanın olduğu, doğanın doğmuşlardan herhangi birine muhtaç olduğu ve diğer yandan doğuranın doğana muhtaç olduğu, bu muhtaçlığın süre gelen "sanki içeriden mektup yazdım","doğurmak mecburiyetinde değildi"... Gibi zaviyelerin anlamsızlığını, bir yerde hakkı olduğu halde vazgeçmeye, diğer yönden hakkı olmadığı halde yine hak talep etmeye benzer ki, hiçbir bir, bir ikinciyi kabul edecek değildir. Bu insansa önce "ben" der. (Yerine göre denilmeli.) Fakat her insanın kuvve-i manevîsi "isâr"ı kaldırabilecek kuvvette değildir. Anlamak istemez mesela, veya doyumsamak, itminân-ı derûnunun ya da, önemli değildir çünkü. "Mış gibi"likler içinde çırpınan günümüz insanı, gebe olduğu "erdem"i arayışa sürüklerken tini, oyalanmalı elbet ve anlam, geçirmeli halhalını ayağına -yani hakikatinin- insanın. Yoksa zıtlıkları meydana çıkaran yine zıtlık olmazdı sanırım. Zıtlığın olmayıp, "ben, sen, o..." Gibi ayrımların mevcut olmadığı bir diyar var. Bu diyar, diyar diyar dolandıran insanı ve sonra aklın: "buldum işte" dediği, yahut bu gibi cümleleri sarfa meyl ettiği anda. "Bir dur"u hak ettin diye mukabele edecek, burdan asla geçemezsin, geçmeye azmette gör, nasılda kaynar ve yok olur o benim dediğin. Heyhat! Sarkan bıçağın karşıya değilde kendiyle kendine giriştiği, bütün anlamın varlığını anlamsızlıkta bulmaya çalıştığı, anlamı da büsbütün yere göre sığdıramadığı, sığdırmak için sadece sadedin meydana çıkacağı, bütün çıkmışlıkları geride bırakacak bir derin muhtevâ. Ki, arasında bulsun, bulabilecek olan. Ki, ersin mertebesine. Buna heves etmek ne görevidir mistisizmin ne de hedonizmin ve dahi fiziğin.
Araç-amaç hatta, gaye ilişkileri içinde çırpınan buhranlı gönüller, birgün oturtursa, "hangi" diyerek yok ettiği, nesneyi yahut eşyâ-yı, işte o vakit, ayan beyan edilmesine beyanın ayan edilmesine, ve bu gibi çalışmaların idamesine hiçbir uğraşıya gerek kalmayacaktır. Kalmayacak, çünkü, ölümün de yok olacağı bir evre görecek bu doğum, işte bu doğum ve ölüm.
Doğum ve/veya ölüm, ölüm mü doğum, doğum mu ölüm yoksa doğ mu öl, öl mü doğ yahut sağ mı var, var mı sağ, işte bunda bir "ol" var.
Sen sağ ol mu, var ol mu?
Yorumlar
Yorum Gönder